Oliehoorn Sauzen los in Drachten !

Uit de LC van zaterdag 14 januari 2017

Een bijzondere sauzenfabriek Oliehoorn is los in Drachten.

Waar vroeger biologische zuivel werd gemaakt, worden vanaf deze week de meest bijzondere sauzen ontwikkeld, getest en geproduceerd.

Ze moeten opboksen tegen grootmachten als Remia, Heinz en Unilever. Maar toch opereert het bedrijf Oliehoorn van Wim Dijk (64) uit Bakkeveen en zijn zonen Arjen (36) en Erwin (33) zeer verdienstelijk in de markt van de koude sauzen. Terwijl deze markt redelijk stabiel is, ziet hun bedrijf in Hoorn de omzet jaarlijks met minimaal 10 procent stijgen tot inmiddels ruim 30 miljoen euro.

Ook in de supermarkten duiken de Oliehoorn-knijpflessen met curry-, mayonaise- en fritesaus steeds vaker op. Het verbaast Dijk zelf ook. ,,Want we beleveren supermarktorganisaties niet rechtstreeks en toch liggen we er op de beste plekken. Supermarkten kregen de vraag van klanten of ze ook Oliehoorn-saus hadden omdat ze onze emmers met het Oliehoorn-logo bij een cafetaria of lunchroom hadden gezien. Die vraag is door een groothandel opgepakt.’’ Marktonderzoek van een gerenommeerd bedrijf als IRI toont aan dat Oliehoorn hierdoor ook in de supermarkten een groeiend marktaandeel heeft.

Dat de sauzenmarkt stabiel is, komt mede door ons gevecht tegen de kilo’s. Toch is er wel een segment met een grote groeipotentie: de speciaalsauzen. Het betreft de producties voor bijvoorbeeld vakantieparken of luchtvaartmaatschappijen die zich met een saus – al of niet seizoensgebonden– willen onderscheiden. ,,Maar ook de consument staat open voor nieuwe producten. Ze reizen de hele wereld over en ontdekken nieuwe smaken die ze terug in Nederland willen herbeleven”, zegt commercieel-manager Jan Broersma. Daarnaast is er nog de toenemende vraag naar sauzen met minder zout en suiker, glutenvrij of met minder of geen E-nummers (smaakversterkers, conserveringsmiddelen).

,,Wij leefden heel lang al met het idee dat we iets moesten doen met deze ontwikkelingen”, verklaart Dijk. ,,Maar hoe pas je dat toe in onze fabriek in Hoorn (47 medewerkers) waar we vooral grootschalig produceren? Zo’n proces moet efficiënt verlopen en niet onderbroken worden met kleine (test)producties.”

Tot hij op een dag onderweg naar Hoorn langs Drachten reed en zag dat de melkopslagsilo’s van de voormalige biologische zuivelfabriek van FrieslandCampina ontmanteld werden. ,,Ik dacht, dit is de locatie om de speciaalsauzen te maken. Een mooi nieuw pand en lekker dicht bij Bakkeveen.”

Een paar maanden later was de overname beklonken. Dat was begin februari vorig jaar. Dijk sprak toen de verwachting uit dat de productie in Drachten na de zomer opgestart zou worden. ,,Ja, dat was ietwat overmoedig. We hebben werkelijk half Europa moeten afreizen voor een goede flexibele sausproductielijn waarmee we snel kunnen wisselen met recepturen en reiniging.”

Uiteindelijk vond hij die in ZuidDuitsland en sinds een aantal weken zijn de eerste producties een feit. Zeer binnenkort volgen de installaties van afvullijnen voor sachets en tubes.

,,We willen er een test- en onderzoekscentrumvanmakenwaar onze productontwikkelaars samen met de klant de gewenste saus of dressing ontwikkelen”, legt Broersma uit. ,,Samen omdat je als fabrikant onmogelijk zelf op alle trends kunt inspelen.’’ Hij verwacht veel van de samenwerking met Van Hall Larenstein. Studenten van de Leeuwarder hogeschool worden nauw betrokken bij de testen en onderzoeken.

Oliehoorn start de productie in Drachten met vijf medewerkers. ,,Maar dat zullen er rap meer worden. Aan de ruimte zal het in ieder geval niet liggen”, verklaart Dijk, wijzend op een aantal nog lege ruimtes in de voormalige zuivelfabriek.

Ook met export zou Oliehoorn nog kunnen groeien. ,,Daar zouden we nog eens een mannetje op moeten zetten”, beaamt Dijk. ,,Maar we waken voor een te snelle groei. Gestaag groeien is veel beter.” De uitvoer naar het buitenland, circa 7 procent van de omzet, is nu vaak een gevolg van toevalligheden. Zo had een Nederlandse frituuroven fabrikant een paar jaar geleden vertegenwoordigers van een Finse restaurantketen op bezoek. Ze wilden niet alleen de oven kopen maar ook de sauzen bij de frites. ,,Die waren van ons en sindsdien gaat er maandelijks een grote zending met emmers fritessaus naar Finland.”

 

Oliehoorn: ketchup met verse tomaten
Oliehoorn presenteerde deze week op de Horecava een nieuwe saus die in Drachten gemaakt zal worden: een tomatenketchup van verse Nederlandse tomaten. Normaal gesproken gebruikt de sauzenfabrikant ingedikte tomatenpuree uit Spanje en Portugal voor zijn ketchups en currysauzen. Twaalf Nederlandse tomatentelers, verenigd in Greenblend, brachten directeur en grootaandeelhouder Wim Dijk op een ander idee. Dijk: ,,Ze zeiden: wij kunnen te rijpe tomaten of tomaten met wat groeischeurtjes niet afzetten. Eigenlijk is dat te gek. Kun jij er niet wat mee?” Van het een kwam het ander. ,,De telers leveren sinds kort vers gecrushte en gepasteuriseerde tomaten en wij maken er een oer-Hollandse tomatenketchup van. Ik geloof er in: dit past bij de trend van authentiek, regionaal en het tegengaan van voedselverspilling.’’

 

 

Geplaatst in: Bedrijven

Geef een reactie