Shared Space verkeersplein Siegerswoude geopend

Het nieuwe kruispunt in Siegerswoude van de wegen Bakkeveen-Frieschepalen en daar Ureterp – Siegerswoude in nu een feit.
“De poort” naar recreatief Bakkeveen, zoals dat in 1 van de toespraken werd genoemd, is vandaag, woensdag 17 juni 2009 officieel geopend.

In de toespraken werd de goede samenwerking tussen Plaatselijk Belang Siegerswoude, gemeente Opsterland en Provincie Friesland geroemd. Ook de buurtbewoners mochten meepraten. Het duurde even voordat het “gedeelde ruimte” concept geaccepteerd werd, maar daarna geloofde eigenlijk iedereen erin.Naast het op rustige wijze verwerken van verkeersstromen, wordt het ook gewoon gezellig op het plein. In de weekenden staat er een ijskar en af en toe een visboer. Bankjes en zitjes bij de vleet. Alles gadegeslagen door een (nu nog wat langzame) webcam. www.arob.hadaro.nl

Gedeputeerde Piet Adema en wethouder van Opsterland Kooistra openden het kruispunt tijdens de optocht van het dorpsfeest van Siegerswoude. De publieke belangstelling was groot en de gratis ijsjes konden zich in grote belangstelling verheugen.

Hieronder een foto impressie van de opening en de optocht. Wellicht dat Bakkeveen nog wat kan leren van het voorelkaar krijgen van een optocht. Volgend jaar zullen we (in Bakkeveen) het resultaat zien.

 

Geplaatst in: 2009-gebeurtenissen

12 reacties op “Shared Space verkeersplein Siegerswoude geopend

  1. Job zegt:

    Wat een mooi plein! Hoeveel kostte deze renovatie eigenlijk?

  2. Jacob zegt:

    Het gaat er niet altijd om hoeveel iets gekost heeft, hierbij gaat het vooral om de veiligheid. En zo’n plein is in eerste instantie ietwat onoverzichtelijk waardoor mensen langzamer het plein benaderen en oversteken en daardoor weer beter uit gaan kijken. Prima geregeld zo.

  3. Job zegt:

    Ja maarre…………Job is arm, net zo arm als de Gemeente Opsterland en………de kruising was vroeger toch ook overzichtelijk! Behalve als je een glaasje op hebt, dan niet natuurlijk, dan wordt het nieuwe plein een achtsprong…………..zoveel ruimte is er.

  4. Rieneke zegt:

    Nu kom ik niet heel vaak op dit kruispunt, maar iedere keer moet ik toch echt zoeken. Is t nou een fietspad waar ik op draai, of is het een weg?

  5. Dirry zegt:

    Als je vanaf Bakkeveen over het plein fietst en naar links richting Ureterp het fietspad op wilt gaan, staat daar midden voor het fietspad een lantaarnpaal. Niet zo handig als je op het verkeer op het plein moet letten ….. Ik vind dit niet doordacht!

  6. Jacob zegt:

    die paal in het midden is juist wel doordacht, zo fietsen de fietsers niet zomaar de weg op en moeten ze UITKIJKEN. Tegenwoordig lijkt het namelijk wel dat fietsers denken; Wij zijn beschermd dus hoeven we niet uit te kijken.

  7. Rieneke zegt:

    Dus als ik het goed begrijp zijn er met opzet “fouten” en “onoverzichtelijke situaties” gecreeerd om het plein veiliger te maken?
    Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld eerlijk gezegd. En zeker niet veilig.

  8. Dirry zegt:

    Ik hoorde al van verschillende mensen, dat ze nog net op tijd die lantaarnpaal konden ontwijken. Zelf knalde ik er ook bijna tegenop. Ik was te veel bezig (fietsende) om met op dat plein alle kanten uit te kijken. Je kunt situaties ook té verwarrend maken. Dit vind ik er één van.

  9. Rieneke zegt:

    Hier zijn hele mooie oplossingen voor hoor, dat heet een rotonde. (hi hi)

  10. Jacob zegt:

    nee hè, alweer een rotonde. Juist door het “onoverzichtelijk” te maken moeten verkeersdeelnemers beter opletteen wordt het veiliger. Zie ook die beroede kruising in Drachten sinds er geen stoplichten meer staan zijn er mider ongelukken gebeurd.

  11. Dirry zegt:

    Alleen wel even die paal verzetten …..

  12. Jan van Dalen zegt:

    Shared space noemt men de methodiek van het kruispunt. Ieder zoekt voorzichtig zijn of haar weg omdat het overzicht ontbreekt en regels niet erg duidelijk zijn (ofschoon rechts voorrang heeft). Zelfs regelmatige gebruikers van het kruispunt letten extra op.
    Dirry, ik ben bang dat er eerst iemand zo stevig tegen die paal aan moet rijden, dat de paal omvalt. Eerder gaat de paal niet weg. En de fietser …..

Geef een reactie