Alweer een ongeluk op de vernieuwde weg
j. v.d. Wielenwei/Mjumsterwei
Vanmiddag (dinsdag 22 november) is een hoogzwangere automobiliste door de mist rechtuit gereden in de bocht bij de boerderij van ’t Fryske Gea. Ze is voluit op de dikke houten balken geklapt en heeft vervolgens de lantaarnpaal geraakt. Ze is bovenop de lantaarnpaal tot stilstand gekomen. Gelukkig kon ze op eigen kracht de auto verlaten en heeft ze geen letsel.
De auto is total loss. De politie was ook aanwezig en heeft toegezegd de gevaarlijke situatie van de bocht te zullen voorleggen aan de verkeerscoordinator.
De wethouder heeft in de gemeenteraad aangegeven de klachten van de aanwonenden ongegrond te vinden. Hopelijk verandert hij nog van gedachten, of moeten er nog ernstiger ongelukken gebeuren?
Wanneer worden we serieus genomen?
Fokje Wijma-de Vries
minder hard rijden helpt ook, maar inderdaad de weg is er niet veiliger op geworden
ook zou ik graag zien dat de reflectors op die mooie witte hekken wat groter en zichtbaarder worden vooral nu het mistig is vallen ze niet zo erg op
Ik merk dagelijks hoe hard er gereden wordt op de Jarig van der Wielenwei.
Als het zicht minder is, zoals ’s avonds of bij mist, moet je je snelheid aanpassen. Dat geldt niet alleen voor de weg tussen Bakkeveen en Allardsoog, dat geldt voor iedere weg. Handen aan het stuur, ogen op de weg en gaspedaal niet te ver indrukken.
Roelof en Aukje hebben helemaal gelijk: wanneer je daar gewoon 60 rijdt, of (veel) langzamer bij dichte mist, gebeurt het niet. En die achterlijke witte balkonhekjes hadden ze beter ergens anders voor kunnen gebruiken. Balkons bijvoorbeeld.
Als we allemaal perfekt waren, zouden er geen ongelukken gebeuren. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid voor veilig verkeer bij de bestuurder van de auto. Maar ook de wegbeheerder heeft die verantwoordelijkheid. En wel om een weg te maken die veilig is, ook als je even niet perfekt bent. Zolang als we hier wonen, heeft er bij ons nog geen ongeluk plaatsgevonden. We vinden het wel verontrustend dat er nu in korte tijd, sinds de nieuwe weg, al 2 behoorlijk zware ongelukken zijn geweest. En dan moet de winter nog beginnen. De weg die is aangelegd zou de snelheid eruit moeten halen, en dat lukt wel volgens mij. Zeker op dit punt. Maar het is dus ook een heel gevaarlijk punt geworden, zo blijkt. Als je even niet oplet met al dan niet te hoge snelheid (ik geef het je te doen om met 60 km / uur deze bocht te nemen…), vlieg je dus zomaar uit de bocht en dan kom je een hele dikke boomstam tegen. Wij weten ook niet hoe het beter kan, maar we houden ons hart vast voor de ongelukken die nog gaan komen….
Dag balk, dag lantaarnpaal, dag boom, dag …….?
Ik hoop dat er “dag rotbocht!” gezegd kan worden …..
Lijkt mij als je hoogzwanger bent, al niet vol gas door een bocht in de dichte mist gaat! Wat denk je dat die klinkers doen met dit weer. Ik weet niet wat het strooibeleid is op de Jarig van der Wielenweg, maar bij ons in de gemeente Oostellingwerf wordt al sinds de mist iedere dag gestrooid!
Miss. een idee om 200 meter voor de gevaarlijke bocht een bord te plaatsen met gevaarlijke bocht aanduiding.
Gelukkig is deze dame er goed vanaf gekomen, maar je moet er toch niet aandenken wat er zou kunnen gebeuren!!
Even ter vergelijking met Siegerswoude, ik woon bij het mooie nieuwe plein.
Toen dat nog een gewoon kruispunt was waren er ook veelongelukken en bijna ongelukken, niet leuk als er vlak bij woont.
Gelukkig was er geld om dit Shared Space te realiseren ,waarschijnlijk ook omdat het een prestige object was.(wij mochten zelfs mee denken.)
Het is nu rustig, we hoeven niet meer in angst te zitten voor ongelukken.
Natuurlijk werden die toen ook veroorzaakt door dat men te hard reed of andere onvoorzichtige dingen. Die hard rijders zijn er nu nog wel, maar de het lost zich nu beter op.M.A.W. bij ons veiliger, bij jullie helaas onveiliger.
Ik wens dat het Allardsoog ook weer veiliger wordt, en dat jullie met de gemeente een gesprek krijgen,en er een oplossing komt!
Ik bedoel in de vierde zin Shared Space plein.(foutje)
Ik ben het met Klaartje en Fokje en nog meer mensen eens dat het een gevaarlijke weg is geworden. Er wordt veel te hard gereden door heel veel automobilisten. Ik was er aan het handbiken maar dat kan niet meer want ze rijden zo over mij heen doen net of “zien” ze me niet. Ik kan niet volwaardig meedoen aan het verkeer. Want dat is blijkbaar alleen maar bedoeld voor snelle automobilisten. En ik ben het niet eens met de vernieuwing want dat zou veiliger zijn. Maar dat is het beslist niet dat wijst de praktijk wel uit. De wegversmallingen, met die witte hekken, hebben helemaal geen enkele zin. Levensgevaarlijk als twee auto elkaar paseren rijden ze heel vaak gewoon door ook als ik op de handbike zit. Juist, moet eerst een dode vallen dan pas wordt er actie ondernomen. En zet bij het Fryske Gea ook een schrikhek neer net als bij het restaurant van Allersoog dat lost in ieder geval iets op. De wethouder woont waarschijnlijk niet aan deze straat anders zou hij zich wel achter de oren krabben. Dus maak het weer zoals het was en leg ook een fietspad aan want ook voor de fietsers en vooral voor de schoolgaande kinderen is het levensgevaarlijk.
Ik heb in augustus bij de heren die met de weg bezig waren gezegd dat er minimaal reflectoren moesten komen en wat zeiden deze mensen ? Tja wij willen wel maar……… het staat niet mooi volgens de ontwerpers, dat is vragen om moeilijkheden zei ik en de schadebedrijven vrijven nu in hun handen. Nu de oplossing volgens mij: duidelijke borden, gewoon witte/rode plankenborden in die hoek en goede verkeersdrempels plus letverkeerslantarens. Gaat het nu om ego’s of levens ? Het kan zo simpel zijn !
Dit is wel erg dat er in zo’n korte tijd al zoveel ongelukken zijn gebeurd. Hoeveel ongevallen zijn er in de oude situatie voorgevallen, is dat ook bekend? Die bocht bij de schaapskooi is niet met 60 km per uur te nemen, tenzij je met race kunsten de bocht doorgaat.
Je ziet nu ook steeds vaker dat de wegen van 80 naar 60 kilometer per uur worden gebracht en dit heeft geen zin als de weg nog steeds uitnodigt om hard te rijden.
Bovendien leven we in een land waar alles snel, sneller moet. Als we niet op tijd komen door obstakels (file, wegwerkzaamheden, enz.), dan gaat het gas er weer op, om weer wat tijd in te halen.
Nu is het ook zo, als je bijvoorbeeld van Veenhuizen naar Haulerwijk gaat en vervolgens richting Zevenhuizen en dan de afslag neemt naar deze weg, zijn van al deze wegen de snelheid aangepast naar 60 km, wat voorheen nog 80 km was.
Nu is het volgens mij ook de bedoeling om de Klauwertswei (Siegerswoude) naar Drachten 60 kilometer per uur te maken.
Dit zijn allemaal lange stukken waarbij ik denk dat de mensen gauw in slaap sukkelen, doordat er maar geen eind komt aan de weg. (of met andere werkzaamheden bezig gaan dan autorijden)
Maar goed, zijn er geen andere oplossingen voor de Mjûmster Wei om ongelukken te voorkomen???
Het Voorwerk is goed geslaagd, het nodigt ook uit tot bedrijvigheid. De aankleding van het groen mag nog wat beter naar mijn mening. De 60km zone bij de erftoegangsweg richting Ureterp is ook meer dan logisch en verdient respect.De Klauwertswei richting Frieschepalen degraderen e er de N381 verdubbeld is (dit wordt de ontsluitingsweg richting Drachten) vind ik onacceptabel, op welke manier moeten weggebruikers 60 zones respecteren wanneer de overheden misbruik maken van de richtlijnen waar deze wegen aan moeten voldoen? 60km zones zijn erftoegangswegen met aaneengesloten bebouwing waar op veilige manier gestopt en de opritten op/af gereden dient te worden. Meestal is er ook geen gescheiden rijbaan aanwezig voor fietsers.
Daarnaast wil ik wijzen op het feit dat we in NL onkunde kweken in verkeersdeelnemers door alle zelfstandig inschattingsvermogen te ontmoedigen. In bijvoorbeeld Duitsland staat een snelheid daadwerkelijk om een goede reden aangegeven. Je ondervindt er dagelijks dat de snelheid op het bord goed aansluit bij de wegsituatie. En dus leg je als verkeersdeelnemer dagelijks de link dat wat er op de borden staat een goede reden heeft. En accepteer je het. En gedraag je je er naar.
Juist door met limieten te strooien die niet aansluiten bij de wegen waar ze op van toepassing zijn, creëer je generaties weggebruikers die geen benul hebben van eigen verkeersinzicht. Elke impuls om zelf te leren een inschatting te maken wordt ontnomen.
In Nederland hanteren we de laagste snelheidslimieten in West Europa, de demografische opbouw van Nederland is gelijk aan Nordrein Westfalen in Duitsland, daar hebben ze bijna geen snelheidscontroles, geen idiote drempels en normale limieten, toch doen ze daar qua verkeersveiligheid niet onder voor Nederland. Ra ra hoe dat kan..
Dit was te verwachten. IJdele wethouder die niet luisteren kan of beter gezegd niet luisteren wil. Ben benieuwd hoeveel knoeiwerk er nog meer in de pijplijn zit.
Ik ben het met Kurt eens. Snelheid aanpassen aan de verkleerssituatie. De weg is nu prima in 80 km te rijden. Op momenten dat het rustig is ben ik dan zo’n hardrijder. Op zondagmiddag als er veel fietsers of wandelaars zijn, tijdens schooltijden als kids naar school fietsen, of andere momenten met fietsers/voetgangers reageer ik daarop door de fietsers/voetgangers met gepaste snelheid, soms 40 a 50 km per uur te passeren. Ik zie wat er zich op de weg beweegt en anticipeer daarop. Met de mist, was het hooguit 40 tot 60 km per uur rijden. Het is een mooie weg, maar geen weg die z’n doel behaald heeft. Het is ook geen recreanten weg, maar veelal voor woon – werk verkeer. Is het dan de bedoeling van de heren bedenkers dat ik, als ik naar Assen moet, over de A7 en A28 ga… Denk dat dat millieu technisch ook niet de bedoeling is.
Maarrrrr, ‘onze’ lantaarnpaal is verlicht, hoek JvdW & Allardsoogsterweg, na …tig jaar, dit nav het recente ongeluk hier… (2op1dag)
Helaas staat de lantaarnpaal +/- 6 meter van de daadwerkelijke 3-sprong verwijderd. In het ‘donkerte’ (stel je je het eens voor met dichte mist) rij je op het kruispunt aan zie je nu alleen het schrik(hekje) op lichten, met daarachter wel een hele dikke boom. Terwijl men zich op dat licht concentreert. Over het algemeen staat een lantaarnpaal bij een 3-sprong/kruispunt op/in het midden van zoiets, ’t liefst achter het midden van schrikhek.
@ Martijn, wij wonen hier nu 6 jaar ongelukken 0, nieuwe situatie 4. @ Ytsje, jammer dat je je onveilig voelt door de ‘vernieuwde’ weg mn. Mjumsterwei/Jarig vd wei maar je hebt helemaal gelijk, onzinnig, onveilig, wordt echt hard gereden.
Drempels op de lange rechte stukken, waarom kan dat wel bij andere gemeentes en hier niet?
Graag nogmaals een aantal keer tussen 07:00 en 09:00 op een lang rechtsuk controleren, dan kan het niet anders als dat er geld genoeg is voor een paar drempels en wij veiliger wonen.
Drempels : Meer uitstoot, meer onderhoud, meer geluidsoverlast door afremmende en optrekkende voertuigen om nog maar te zwijgen over opspringende voertuigen waarmee tegenliggers verblind worden door de koplampen.
Nee, afgezien van goed geconstrueerde drempels die met de gelende limiet netjes genomen kunnen worden, het zijn het ondingen en stammen uit verkeersinzichten uit de jaren negentig. Springbulten, voertuigslopers zijn het.
Er zijn wel betere oplossingen tegenwoordig.
@Kurt, ik ben het deels wel met je eens maar het gaat er om iets te doen aan de snelheid.
Je zou ook bloembakken o.i.d. kunnen neer zetten er zijn vele oplossingen denkbaar. Maar ja ook daar rijdens ze weer tegenaan. Het blijft lastig.
Zoals in scandinavie een “grus”vei ( harde grintweg) zou de oplossing zijn voor dit probleem, past in de natuur en nodigd niet uit om hard te rijden.
Het is immers een erf ontsluitingsweg!