Gezonde leefstijl nu nodig !

Leefstijl advies in het Corona tijdperk betekent investeren in een sterke gezondheid.
Tips van Blue zone Bakkeveen

Met een sterk lichaam en een sterke geest lukt het beter om vervelende ziekten te weren of er mee om te gaan als het je toch overkomt.

Ga direct aan de slag en organiseer voor jezelf en anderen:

  1. gezonde voeding,
  2. tijd voor zingeving
  3. sociale contacten (volg de aanwijzingen van de overheid op)
  4. ontspanning,
  5. voldoende slaap
  6. beweging

Bij al deze thema’s zijn Rust, Reinheid en Regelmaat de basis. Kies uit onderstaande tips een tip uit die bij je past en breidt het langzaam uit

V O E D I N G

  • Eet minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag
  • Eet zo min mogelijk suiker en andere snelle koolhydraten
  • Eet vers en onbewerkt (geen pakjes en zakjes)
  • Eet 3 volwaardige maaltijden per dag, zo weinig mogelijk tussendoortjes
  • Drink voldoende (1,5-2 L) water, koffie, en (kruiden) thee
  • Eet onverzadigde vetten zoals extra vierge olijfolie en noten
  • Eet veel plantaardig.
  • Eet dierlijke producten met mate
  • Stop met calorieën tellen
  • Stop met roken, gebruik geen drugs en neem alcohol met mate. Roken, drugs en te veel alcohol ondermijnen ernstig je gezondheid waardoor je meer vatbaar bent voor ziekten ook voor virusziekten zoals Corona.
    Zie ook blz 22 tot 28. van de leefstijl gids en lekkere recepten (zie hieronder). de gids is te vinden onder Blue Zone Bakkeveen)

Z I N G E V I N G

  • Geniet van het leven
  • Bepaal ook nu je persoonlijke doelen en missie
  • Focus op wat goed gaat
  • Wees dankbaar voor de goede dingen
  • Blijf jezelf ontwikkelen kan ook prima als je thuis bent. Zoek een boek op, kijk een actualiteiten programma etc.

S O C I A A L (tips)

  • Breng tijd door met dierbaren die bij je in huis wonen. Doe vaker samen aan tafel een gezelschapsspelletje, zit niet de hele dag voor de tv. Eet samen aan tafel . Dekt de tafel gezellig en neem de tijd om te eten en te praten (zonder tv) of als je alleen bent bel even iemand op…
  • Investeer in vriendschappen en een sociaal netwerk, gebruik nu de telefoon, mail, post of skype
  • Wees vriendelijk en toon interesse in anderen: huiswerk van de kinderen, hun hobby’s, etc. Ga met je gezin wat meer naar buiten
  • Omring je met mensen die energie geven gebruik nu de telefoon, skype, mail, app of briefpost

O N T S P A N N I N G (tips)

  • Ga elke dag naar buiten
  • Zoek een ontspannende activiteit of hobby
  • Zet je smartphone vaker uit
  • Leeg je hoofd door mindfulness of meditatie, zoek het bos of de heide op voor een wandeling of maak s-avonds een ommetje in het dorp
  • Vermijd te veel stress
  • Luister naar je lichaam.

S L A A P (tips)

  • Zorg voor een koele en geventileerde slaapkamer
  • Drink geen cafeïne voor het slapen gaan
  • Zorg voor een regelmatig slaappatroon
  • Slaap 7 tot 8 uur
  • Zet 2 uur voor het slapen gaan alle beeldschermen uit

B E W E G I N G (tips)

  • Beweeg 30-60 minuten per dag (10.000 stappen)
  • Sport minimaal 2 x per week, maak bijvoorbeeld gebruik van:
    1. Het leefstijl boekje deel 2 (zie hieronder) Hier staan op blz. 12 tot en met 15 mooie stretchoefeningen voor het hele lichaam en het hele gezin en van blz. 16 tot en met blz. 19 oefeningen ook voor iedereen om je fit, sterk en slank te voelen. Tip: print als deze oefeningen uit en hang ze op.
    2. Doe als je het leuk vindt mee aan een beweeg programma op televisie of op een video
    3. Ga ook lekker naar buiten: te voet of op de fiets, werk in de (volks) tuin, was je ramen, veeg de stoep kortom beweeg lekker en geniet…
  • Gebruik als het bij je past een stappenteller of fit-app
  • Ga lopend of op de fiets naar de winkel.
  • Neem de trap in plaats van de lift.

Probeer minimaal vier tot vijf tips per week uit en ervaar wat dit voor mooie dingen met je doet. Deel je ervaringen met dorpsgenoten dat kan via Facebook, site Bakkeveen, met het Blue Zone team enz.  Samen staan we sterk. In de on-line Sluswachter van april a.s. komen we met nog meer tips.
Op 24 oktober en 21 november zijn ze er weer “de fit-testen” van Bakkeveen. Van en voor alle bewoners en cliënten van de huisartsenpraktijk. Noteer de data alvast en doe mee. Laten we fit blijven met elkaar.

Blue Zone team Bakkeveen
Annemarie Bongers

Kook- en leefstijlgids Blue Zone Bakkeveen

Voor alle thuiszitters: interessante thema’s
Interviews gezondheidsnieuwsradio

Geplaatst in: Gezond Bakkeveen

Geef een reactie