Het is nu bouwvak (woensdag 3 augustus). Hoever is het Dúnsân-project gevorderd?
Het vorige verslag stopte op dinsdag 14 juni. De doorgaande weg (Mjûmster Wei) was er net uitgefreesd. Bedoeling was dat de straat op uiterlijk 15 juli weer open zou gaan. Dat is ook precies gelukt. Om 17 uur die vrijdagmiddag kon het verkeer weer rechtstreeks tussen Bakkeveen en Allardsoog rijden.
Er was enige tegenslag vanwege het fundament van de Mjumsterwei. In 1951 is de straat aangelegd op grof puin. De straat was destijds veel smaller. In 1968 is de straat verbreed met een wat armoedige fundering: daarom verzakte de straat blijkbaar ook aan de zijde van het zwembad. Dat oude fundament moest verwijderd worden (tot soms meer een meter diep) en is daarna weer opgevuld. Van het ontgraven zijn helaas geen foto’s beschikbaar (wie heeft toevallig wel foto’s gemaakt ?).
Op de grens van de bebouwde kom is een heuveltje aangebracht om te verkeer zich aan de max. snelheid van 30 km/hr in de bebouwde kom te laten houden. Sommigen hebben het moeten voelen ….
Na 15 juli waren er nog 2 weken tot de bouwvak beschikbaar. In die 2 weken zijn de ritterplaten gelegd: kunststofplaten op een aantal delen van het terrein waar geen klinkerverharding mocht. Het is de bedoeling dat het gras door deze platen heen groeit en daarmee als overloop voor het parkeerterrein kan worden gebruikt als het verharde deel vol is. Vrachtwagens mogen er niet overheen rijden: dan gaat het stuk. Dus vlak voor de bouwvak is het terrein voor een groot deel functioneel gereed. De afwerking moet nog. Gelukkig dat het eindelijk zo ver is. Het duurt ondertussen al meer dan een jaar (toen in juni 2015 met de aanleg van het kunstgrasveld van de voetbal is begonnen).
Na de bouwvak zal de berm langs de straat en de omgeving van de nieuwe kantine van de tennisvereniging worden afgerond. Planning is dat rond 1 oktober alles klaar zal zijn. Voor die datum moeten dan ook de perkjes zijn aangelegd: dat is nu nog allemaal onkruid.
Hieronder een foto-impressie van Martijn van der Vaart.
Het heuveltje op de grens van de bebouwde kom.
6 juli: er wordt gestraat met oude kwaliteitsklinkers.
8 juli: gevorderd tot de helft ongeveer. Er is nog een week beschikbaar.
Het “plein” krijgt voorrang bij de aanleg toen er oud asfalt (met teer!) onder de bestaande verkeersdrempel bij Aylvalan werd ontdekt.
De by-pass naar Dundelle en natuurgebied ’t Mandefjild
18 juli: de inrit naar Aylvalan moest nog…
20 juli: nog ruim 1 week de tijd om alle ritterplaten te leggen.
21 juli
22 juli
28 juli
Het Concours Hippique zou geen gebruik hoeven maken van de nieuwe parkeerterreinen. Maar door de vele neerslag waren grote delen van de weilanden aan d overzijde van de straat slecht toegankelijk. Daarom is er zondag ook op de nieuwe parkeerterreinen geparkeerd door deelnemers aan het concours. De paar vrachtwagens (want het springen was afgelast) op de klinkerstraatjes en de personenwagens met trailers op de ritterplaten (en klinkers). Dat ging zonder schade. Zie hieronder.
Op de ritterplaten en ..
…. op de klinkers
Wel even de straat oversteken naar het concoursterrein.
Trouwens: de vlooienmarkt maakt ook nieuwe inritten.
Helaas worden de weilanden daar niet droger van in deze natte zomer.
komt er ook weer een wandelpad? Want het is er nu niet meer gesloopt en gevaarlijk nu er geen wandelpad meer is.
Ytsje welk wandelpad bedoel je? Als alles meezit wordt de weg to de Aylvalân een combinatie van wandelpad en fietspad wordt met paaltjes afgezet. En met calamiteiten kan het pad ook als noodweg gebruikt worden. Het voetpad tussen sportvelden begint nu voor Dundelle ( wat overigs ook als fietspad wordt gebruikt)
Ik denk dat het wandelpad tot aan het eind vd parkeerplaats bedoeld wordt, bij alle activiteiten (bijv rommelmarkt en ch Bakkeveen) moeten de mensen nu over de weg om bij de weilanden te komen, dit levert gevaarlijke situaties op. Ik heb het wandelpad daar zelf al diverse malen gemist, kan evt ook worden opgelost met een schelpenpaadje.
Ik ben wel blij te lezen dat de weg t.o. de Aylvalan nog wordt afgezet met een paaltje! 🙂